“Amb el servei comunitari l’alumnat d’ESO aporta els seus coneixements i habilitats per millorar l’entorn en què viu”

Entrevista a Irene Rigau, consellra d'Ensenyament.

Content
Esquerra

1- A partir del curs vinent el Servei Comunitari a l’ESO s’implantarà paulatinament a tots els centres de secundària. Quin paper creu que convindria que hi tinguem les entitats del Tercer Sector Social de Catalunya perquè el Departament pugui assolir satisfactòriament aquest objectiu?

Els estudis assenyalen que els joves s’identifiquen molt en els valors finalistes com la solidaritat i la justícia però s’impliquen poc en aquells valors instrumentals que permeten viure els valors finalistes. Ara volem fer un pas més i passar als valors instrumentals, aquells que fan possible una societat més justa. Això comporta un aprenentatge actiu de la ciutadania a través de la implicació en els afers de la comunitat. El servei comunitari és una acció educativa de caràcter obligatori que farà que tot alumnat d’ESO experimenti un servei a la comunitat i posi els seus coneixements i habilitats per millorar l’entorn en què viu.

Es tracta d’un deure que l’alumne contrau amb la societat i pel qual serà avaluat. Aquest és un projecte en el qual hi ha implicada molta gent, com ara alumnes, professors, centres educatius, administracions i les entitats del Tercer Sector Social. Vosaltres sou una part important del servei comunitari i la vostra implicació és clau. La vostra experiència serà fonamental per ajudar a definir projectes, però, sobretot, perquè resultin profitosos per a les persones a les quals vagin destinats i per als alumnes.

2- Ensenyament, les entitats municipalistes i els consells comarcals han establert uns nous criteris homogenis per a la concessió de les beques menjador el curs vinent. Però algunes veus diuen que aquests nous criteris són massa restrictius. Quines millores aportaran en relació al model anterior?

Per primer cop el Govern garanteix el dret a beca a totes aquells amb privació alimentaria. L’acord proposat pel departament d’Ensenyament a les entitats municipalistes i els consells comarcals garanteix l’accés al servei de menjador escolar  en condicions d’equitat.  S’han establert uns nous criteris per unificar el sistema de concessió de les beques menjador que fixen uns nous llindars de renda comuns per a tot el territori amb l’objectiu que les famílies més vulnerables puguin accedir al 100% de la beca. Els nous criteris prioritzen la situació econòmica per sobre d’altres. La Generalitat ha aplicat com a base l’IRSC (Índex de Renda de Suficiència de Catalunya). Amb els anteriors barems les beques menjador s’atorgaven en funció de la disponibilitat pressupostària i del criteri dels consells comarcals, una situació que ara canvia ja que es parteix de les necessitats reals al país.

3- Des del col·lectiu de persones amb discapacitat s’ha alertat els darrers mesos sobre un possible retrocés en els plans d’inclusió d’aquests alumnes en les escoles ordinàries. Quina estratègia té avui el Departament per preservar i aprofundir aquest model d’escola inclusiva?

Per denunciar un retrocés caldria un canvi de política i això no s’ha produït. No només això, sinó que estem estudiant una millora del decret actual, que data del 1997. En aquesta línia, estem treballant l’impacte dels canvis de la població afectada per discapacitat i estem aprofundint en les noves tipologies. Si vostè em parla de recursos, ha de saber que l’escola inclusiva ha estat un dels temes prioritzats pel departament; hem assegurat els recursos i s’han mantingut malgrat les restriccions pressupostàries i d’acord amb les previsions dels darrers plans i sempre atenent les necessitats de cadascun dels alumnes.

4- Les entitats socials reclamen segones oportunitats formatives, tant en l’àmbit de la formació ocupacional com en el de la formació professional, per als milers d’adolescents i joves catalans que han abandonat prematurament els estudis i tampoc no tenen feina. El seu Departament, quins avenços està impulsant en aquest àmbit?

Un dels objectius del Departament  és que els alumnes continuïn estudiant després dels estudis obligatoris perquè la formació és clau per al futur dels propis estudiants i del país; la formació evita l’exclusió social. Per això, les segons oportunitats formatives és un dels temes que més estem potenciant. L’objectiu del Departament és redissenyar tots els recursos disponibles per donar forma als centres de segona oportunitat i que tots els joves puguin accedir a l’educació adequada a les seves necessitats.

 

Dreta
Banner

Destacats