Comunicat del Grup Promotor de la ILP per a la dació en pagament

S’ha presentat aquest matí en roda de premsa a Madrid.

Content
Esquerra

Les entitats promotores de la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per la dació en pagament retroactiva, la paralització dels desnonaments i el lloguer social denuncien la voluntat del Partit Popular d'aprofitar la tramitació parlamentària de la ILP per desvirtuar les propostes d'aquesta iniciativa ciutadana.

Divendres passat el grup parlamentari del PP va enviar a la resta de formacions polítiques una proposta de “mesures urgents per reforçar la protecció als deutors hipotecaris, reestructuració de deute i lloguer social” que desconeix les legítimes pretensions de la ILP: dació en pagament retroactiva; paralització dels desnonaments que afectin a habitatges habituals de deutors hipotecaris i la possibilitat que les persones afectades puguin romandre en els seus habitatges en règim de lloguer social.

La proposta del PP que avui dimarts es debat al Congrés suposa una burla als interessos de les persones afectades per processos d'execució hipotecària i a la societat en el seu conjunt. Una vegada més, l'efectivitat del dret a un habitatge digne consagrat en la Constitució espanyola i en nombrosos tractats internacionals de drets humans ratificats per l'Estat espanyol, queda supeditat als interessos de les entitats financeres.

Malgrat l'acceptació a tràmit parlamentari de la ILP, i desconeixent el massiu suport social a la proposta, el PP elimina tot rastre de la ILP per la dació en pagament i tan sols introdueix esmenes sense transcendència d'algun altre partit. En concret, les mesures proposades pel grup parlamentari del PP confirmen les pitjors expectatives:

• La dació en pagament retroactiva s'ha convertit en un sistema de “quitances” d'impossible compliment. L'opció del Partit Popular desconeix la legislació europea en matèria de segona oportunitat i suposa una condemna financera per a tota la vida a centenars de milers de famílies. No obstant això, el sistema de “quitances” confirma la possibilitat d'establir una possible condonació del deute hipotecari de forma retroactiva.

• La paralització dels desnonaments que afecten a habitatges habituals de deutors de bona deixa fora al gruix de persones afectades. A les dificultats objectives que van saber complir amb els requisits per acollir-se a la moratòria de 2 anys en el llançament, s'afegeixen a més criteris de dubtosa tècnica jurídica. S'insisteix, així, a introduir lleugeres modificacions a projectes fracassats com el Reial decret-llei 6/2012, de 9 de març, conegut com a Codi de Bones Pràctiques, i al Reial decret-llei 27/2012, de 15 de novembre, de mesures urgents per reforçar la protecció als deutors hipotecaris. De nou, una família amb un menor de 3 anys podrà acollir-se - si compleix la resta de condicions -, i no així una família amb dos menors de 4 anys. En realitat la suposada millora consisteix a elevar les rendes disponibles per poder acollir-se a la moratòria però baix supòsits de difícil compliment com que l'executat sofreixi una “paràlisi cerebral o una malaltia mental”.

• L'impuls del lloguer social entre les persones afectades desapareix. No es contempla cap mesura relacionada malgrat que el títol de la proposta legislativa al·ludeix a la necessitat de reforçar-ho.

En cas que es dugui a terme en els termes plantejats la reforma condemnarà a la pobresa i l'exclusió social a centenars de milers de persones. Una veritable sagnia en termes de vides humanes i dels recursos públics que hauran d'emprar-se per solucionar la falta d'habitatge i el sobreendeutament de les famílies afectades.

Alliberar a les famílies de la condemna financera i facilitar el seu accés en règim de lloguer social als habitatges buits en mans de les entitats financeres contribuiria de manera decisiva a reactivar la demanda interna, el consum i, per tant, l'economia.

En definitiva, i més enllà de la figura jurídica concreta per la qual s'opti, resulta urgent que la tramitació parlamentària de la ILP serveixi per solucionar la situació d'emergència social generada per una legislació injusta i sense parangó als països del nostre entorn.

Madrid, 9 d'abril de 2013

La Comissió Promotora de la Iniciativa Legislativa Popular per a la dació en pagament retroactiva, la paralització dels desnonaments i el lloguer social, formada per: Taula d'entitats del tercer Sector Social de Catalunya, Comissions Obreres Catalunya, Confederació de Federacions d'Associacions de Veïns de Catalunya (CONFAVC), UGT catalunya, Observatori DESC i la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) i UGT.

Dreta

Destacats