ENTREVISTA DEL MES

Entrevista a Carles Grau, director de la Fundació Mobile World Capital

Content
Esquerra

"Volem generar nous vincles amb el Tercer Sector Social català"

  1. Ha manifestat que la vessant social serà una de les característiques de la seva etapa a la Fundació. Com es traduirà aquest propòsit?

Mobile World Capital Barcelona (MWCapital) porta implícita una vessant social. Ser la capital mundial del mòbil ens ha de permetre entendre com i perquè la tecnologia ens canviarà el nostre dia a dia, i sobretot, ens ha de donar eines per afrontar aquesta transformació en tots els aspectes.

Per això la Fundació compta amb programes com GoingDigital o d-LAB que tenen com a principal objectiu portar la tecnologia digital als professionals de qualsevol sector i millorar la vida del ciutadà.

La meva missió com a CEO de MWCapital és seguir liderant la feina que s’està fent i continuar apostant per projectes innovadors vinculats a temàtiques que ens afecten a tots com la salut, la inclusió social o l’educació, entre d’altres.

  1. La MWCapital és un dels partners impulsors del projecte 'm4social' de la Taula del Tercer Sector i que pretén acostar la tecnologia a l'atenció als més vulnerables. Amb què pot ajudar la Fundació a consolidar el projecte?

La iniciativa m4Social neix de la unió transversal de la Taula d’Entitats del Tercer Sector de Social de Catalunya amb MWCapital, l’Ajuntament de Barcelona, l’Obra Social La Caixa i el Departament de Treball, Afers Socials i Famíies. Aquesta pluralitat ens permet abordar les necessitats d’entitats socials i del tercer sector per extensió de la manera més àmplia possible. Per això, des de MWCapital apostem per generar nous vincles entre aquest sector i els agents tecnològics que ens permetran transformar rutines, processos, i en definitiva, revolucionar també els serveis d’atenció al ciutadà.

  1. El programa d-LAB que vol oferir respostes als reptes socials, quina ha estat la resposta als reptes llençats durant el primer any?

Quan l’equip de d-LAB va començar a traçar les primeres línies del projecte prevèiem que els resultats serien bons però gràcies a la qualitat de les propostes rebudes i a la implicació dels diferents partners que hem tingut en cada repte, encara han estat millors. Comptar amb Fundación ONCE, Save the Children o la Fundació Futbol Club Barcelona, entre molts d’altres, ha aportat valor a la iniciativa i ens ha fet posicionar-nos a escala internacional.

d-LAB ja ha presentat els 3 reptes que s’havia proposat i ha impulsat, fins el moment, 10 projectes de 19 països. Això a més, també ens ha permès que un dels pilots impulsats ja hagi anat més enllà i sigui una realitat que romandrà a la ciutat. En concret, el projecte que hem impulsat amb Wayfindr, juntament amb Fundación ONCE i Merlin Properties, ens va permetre fer un pilot per permetre que persones amb discapacitat visual puguin moure’s per espais públics tancats com un centre comercial. Després de l’èxit del pilot, tots els implicats han acordat implementar aquesta solució de manera definitiva al Centre Comercial Arenas de Barcelona, cosa que ens permet tancar el cercle que motiva els reptes de d-LAB.

d-LAB també ha treballat en dues propostes més. La primera sobre la transformació dels models d’ús i governança de les dades personals de salut, amb MJN, dispositiu capaç de llegir l’activitat cerebral mitjançant la intel·ligència artificial, i Salus.coop, cooperativa que empodera els ciutadans a compartir les seves dades, com a guanyadors del repte. I la segona que resol la necessitat de combatre el ciberbullying amb tecnologies mòbils, recolzat per organitzacions com Fundació BarçaSave The Children (Dinamarca), entre d’altres. Els guanyadors d’aquest repte són DAS Ciberbullying, amb una aplicació que proporciona autonomia als joves davant possibles situacions d’assetjament i els permet recollir proves, i SafeToNet, una aplicació que utilitza intel·ligència artificial per a identificar paraules i continguts visuals potencialment ofensius i els bloqueja abans de ser enviats.

  1. Encara queda molt recorregut perquè les entitats socials utilitzin la tecnologia per a fer una millor atenció a les persones que atenen. Què s'ha de tenir en compte perquè la transformació digital del Tercer Sector sigui un èxit?

De la mateixa manera que al llarg de la historia hem viscut altres revolucions que mitjançant la tecnologia ens han ajudat a millorar les nostres capacitats, tant en l’àmbit empresarial com social, la digitalització ens dona les eines per resoldre necessitats del nostre dia a dia amb l’objectiu de millorar les nostres vides.

Per això, des de l’àmbit social cal assumir aquest canvi de paradigma per permetre dues noves realitats. En primer lloc, cal capacitar els tècnics i professionals d’institucions, associacions i col·lectius, per permetre que la tecnologia i les noves solucions mòbils formin part del dia a dia de les seves entitats. Així mateix, cal que la indústria tecnològica vegi el potencial del tercer sector, tant a nivell d’innovació com de capacitat de negoci.

  1. Com creu que es pot cohesionar un ecosistema d'innovació tecnològica en el Tercer Sector? Com es pot incentivar les empreses tecnològiques perquè apostin per acostar-se a les entitats socials?

La millor opció per cohesionar és generar situacions de context on es pugui explorar conjuntament com la innovació i la tecnologia poden arribar a ser una eina per a fer front a les necessitats de les persones en risc d’exclusió social. I per incentivar l’empresariat, hem d’entendre quines són les necessitats a nivell social per posar en comú els actius de tots els agents involucrats per tal de trobar la millor solució per a cada cas.

 

 

 

Dreta
Banner

Destacats