La Taula del Tercer Sector impulsa l’Estratègia COM3

300 persones participen a la jornada 'El Model d'Atenció Comunitària Centrada en la Persona', amb ponències d’experts europeus.

Content
Esquerra

La Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, en el marc de la seva Estratègia COM3, va organitzar el passat 15 de novembre a l’auditori Mediapro la jornada 'El Model d'Atenció Comunitària Centrada en la Persona. Situació i perspectives al Tercer Sector Social de Catalunya'. La jornada va comptar amb l'assistència de prop de 300 persones, i va incloure ponències de 5 membres del Grup d’Experts Europeus sobre desinstitucionalització i transició cap a un model d’atenció de base comunitària, vinculats a plataformes europees dels àmbits de la discapacitat, la salut mental, la infància, el sensellarisme i la vida independent. També hi van intervenir representants del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i del Departament de Salut, de la Generalitat. I va tenir el suport i la col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili, la Fundació Bancària “La Caixa”, la Fundació Abertis, el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya i l’Institut Cerdà, a més d’experts acadèmics de la Universitat de Vic.

El model d’atenció comunitària centrada en la persona es fonamenta en els principis de dignitat, capacitat i autonomia de la persona. I ha estat definit com aquell model d’atenció “que promou les condicions necessàries per a la consecució de millores en tots els àmbits de la qualitat de vida i el benestar de la persona, partint del ple respecte a la seva dignitat i drets, als seus interessos i preferències, i a la seva participació activa.

La finalitat és assolir el màxim benestar per a la persona atesa, combinat amb la màxima independència i el major grau d’autocontrol possible sobre la seva pròpia vida quotidiana. Es pretén passar d’un model institucionalitzat, rígid i impersonal de prestació de serveis, a la prestació de suports que permetin desenvolupar en cada circumstància de la persona les respostes més flexibles i adequades a les seves necessitats vitals. Per això el model d’atenció comunitària centrada en la persona ha de ser integral, personalitzat i transversal en relació als diferents àmbits que l’afecten de forma rellevant. Un dels grans reptes del nou model és, justament, superar la visió fragmentada i els compartiments estancs en la prestació de serveis, per transformar el sistema en funció dels itineraris personals i la trajectòria vital de l’usuari.

Una estratègia de sector amb aquest objectiu ha de permetre, entre altres coses:

•        Diagnosticar millor les limitacions del model residencial i definir el nou model d’atenció comunitària

•        Conèixer, recollir i disseminar les bones pràctiques ja existents

•        Dissenyar plans sectorials o territorials per estendre la transició de model

•        Generar nous espais de coordinació i de gestió del procés de canvi

•        Contribuir a la millora dels serveis comunitaris ja existents

•        Impulsar la millora de les capacitats dels professionals i voluntaris

•        Sensibilitzar la ciutadania i els usuaris sobre les virtuts del nou model

•        Mobilitzar recursos per a la dotació o adaptació de les infraestructures necessàries: habitatges, serveis, etc.

En una primera fase, desenvolupada durant l’any 2017, l’Estratègia COM3, amb el suport i la col·laboració de l’àrea d’innovació social de l’Institut Cerdà, ha realitzat una aproximació al sistema actual d’atenció a les persones a les entitats socials de Catalunya, per diagnosticar el grau de proximitat respecte al model comunitari centrat en la persona. I alhora ha realitzat un recull de bones pràctiques existents en relació a aquest model, tant en altres territoris com a Catalunya. L’objectiu de l’Estratègia COM3 és articular en el Tercer Sector un procés sistemàtic i ordenat de transició progressiva cap a aquest nou paradigma de l’atenció a les persones.

Dreta
Banner

Destacats