Barcelona constitueix la Taula de Diàleg Civil per impulsar la col·laboració público-social amb el tercer sector social a la ciutat

El nou òrgan institucional, creat per l’Ajuntament de Barcelona, la Taula del Tercer Sector Social i La Confederació, és una aposta per enfortir el treball conjunt entre ajuntament i entitats socials.

Contenido
Izquierda

Aquesta tarda s’ha celebrat la primera reunió per constituir la Taula del Diàleg Civil, el primer espai estable d’interlocució entre una administració pública i entitats socials. Barcelona s’ha convertit així en el primer ajuntament que ha impulsat aquest òrgan d’interlocució arran de l’aprovació de la Llei del Tercer Sector Social.

En aquesta primera trobada, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha signat el decret pel qual es crea la Taula del Diàleg Civil de la ciutat. La Taula serà l’òrgan de participació i concertació institucional, amb l’objecte de constituir un espai permanent d’interlocució entre l’Ajuntament de Barcelona i les entitats del tercer sector social més representatives de la ciutat, en relació amb les polítiques públiques que incideixen en la cohesió social, els drets de ciutadania i el benestar col·lectiu.

La iniciativa la impulsa l’Ajuntament de Barcelona, amb la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya i La Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya.

Han assistit a la trobada les presidències i una representació de les juntes directives de les dues institucions. Per part de la Taula del Tercer Sector, el president Xavier Trabado acompanyat de Natàlia Valenzuela, Bàrbara Díaz, Marina Arnau, i el director, Roger Civit. Per part de La Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya, el president Jordi Roman juntament amb Helena Fontanet, Xavier Puig i Rafael Ruiz de Gauna. De l’Ajuntament de Barcelona, acompanyaven l’alcalde, la 5a tinenta d’Alcaldia, Raquel Gil, la comissionada d’Acció Social, Sonia Fuertes, i la gerenta municipal, Laia Claverol.

Un nou marc estructurat de relació amb el tercer sector social

La recent aprovació de la Llei del Tercer Sector Social de Catalunya ha comportat el reconeixement institucional de les entitats socials com a agents essencials del sistema de benestar, així com la consolidació del seu paper en la garantia dels drets socials i en la construcció de la cohesió social. 

La Taula constituïda avui neix en resposta a la norma i a la demanda de les entitats del tercer sector social de crear espais estables d’interlocució amb les administracions. L’Ajuntament de Barcelona té una llarga trajectòria de foment i promoció de la col·laboració público-social com a instrument de diàleg civil, participació i concertació que permet la implicació efectiva de la societat civil organitzada. A Barcelona, aquesta participació s’ha articulat històricament a través de diversos òrgans col·legiats, consells sectorials i espais de governança compartida. 

Tanmateix, amb la constitució de la Taula del Diàleg Civil es reforça i sistematitza aquesta interlocució amb el tercer sector social i es consolida un model de governança basat en la col·laboració, la corresponsabilitat i la proximitat.

La creació de la Taula del Diàleg Civil s’inspira en el nou Consell de Diàleg Civil, previst a la recentment aprovada Llei del Tercer Sector Social, i sorgeix de la convicció que el diàleg obert, constant i constructiu és essencial per abordar els desafiaments socials, reforçar l’estat del benestar i garantir una millor resposta a les necessitats de la ciutadania. 

La nova Taula respon, doncs, a la voluntat de l’Ajuntament de Barcelona d’impulsar un marc estructurat de relació amb el tercer sector social amb una participació més activa d’aquest en les polítiques públiques de la ciutat. El nou òrgan impulsarà també noves fórmules de coproducció entre administració i tercer sector social.

Igualment, es planteja com un espai per establir instruments de col·laboració estables: acció concertada, fórmules alternatives i millora de la contractació pública per garantir l’estabilitat del sector.

En definitiva, la Taula que ara arrenca, facilitarà la comunicació permanent, la generació de propostes, la concertació de polítiques públiques i la recerca de solucions compartides als reptes socials de la ciutat, amb criteris d’inclusió, transparència i rendició de comptes.