Les famílies d'alumnat amb autisme denuncien la reducció d'hores de vetlladores a les escoles

El Departament d'Educació assegura que s'ha incrementat un 15% les hores de suport, però la Federació Catalana d'Autisme argumenta que la "percepció real de les famílies" és que s'han reduït i que l'alumnat no està rebent el suport que necessita.

Content
Esquerra

La comunitat autista a Catalunya denuncia de nou incidències en l'adjudicació d'hores de vetlladores/auxiliars de suport als centres educatius. Diverses famílies asseguren que s'han reduït les hores de suport per als seus fills i filles i d'altres afirmen que encara no saben les hores setmanals de les quals disposen.

Segons la Federació Catalana d’Autisme, l'entitat s’ha posat en contacte amb el Departament d’Educació per traslladar-li la problemàtica i demanar una explicació. Educació Inclusiva nega que hi hagi hagut una reducció d’hores de vetlladora als centres i afirma que el curs escolar ha començat amb un 15% d’hores addicionals de monitoratge de suport a les escoles públiques i amb gairebé un 20% a les concertades. També diu que el pressupost destinat a aquest servei ha augmentat a 29 milions d’euros respecte als 25 milions de l’any anterior.

"Tot i l’augment de mitjans i de dotació econòmica d’aquest curs escolar com indica el Departament d’Educació, la percepció real per part de les famílies en diferents àrees de Catalunya és que s’han reduït les hores d’auxiliars de suport i que, per tant, l’alumnat amb autisme no està rebent tot el suport que necessita. Això ens porta a reflexionar sobre el fet que encara que s’hagin incrementat els recursos, potser les necessitats són més grans i potser s’hauria de pensar en una redistribució de les responsabilitats en l’acompanyament educatiu" defensa Marta Campo, directora gerent de la Federació Catalana d’Autisme. Entitats d’autisme de diverses zones de Catalunya com el Garraf, Bages, Solsonès, Berguedà, Vallès Occidental i la Noguera indiquen que diverses famílies de la seva zona s’han trobat amb aquesta situació i organitzacions de Terrassa, Terres de l’Ebre i Moià expliquen que hi ha famílies que encara no saben el nombre d’hores de vetlladora que els pertoca als seus fills.

Una vegada més, la Federació Catalana d’Autisme reivindica la importància de la figura de l'assistent personal i recorda que és indispensable que aquestes figures professionals entrin als centres educatius perquè proporcionin aquest suport tant a l’alumnat com al professorat. Lamenta que hi ha molt pocs assistents personals per a persones amb autisme i encara menys que puguin treballar a les escoles i als instituts, tot i ser un servei reconegut dins la Cartera de Serveis Socials, i malgrat comptar amb el Decret de l’Atenció Educativa a l’Alumnat en el marc del Sistema Educatiu Inclusiu del 2017. A més, insisteix que aquest recurs no hauria de recaure només en el Departament d’Educació sinó que s’hauria de repartir entre els departaments que s’ocupen d’infància, adolescència, salut i educació, que són Drets Socials i Salut juntament amb Educació. 

Dreta