Pere Tarrés: "L’escola sola no pot garantir el dret a l’educació"
L'entitat qüestiona que l’actual sistema sigui suficient per garantir plenament aquest dret a aquells nens, nenes i joves amb més dificultats.
Amb motiu del Dia Universal dels Drets de la Infància, la Fundació Pere Tarrés alerta que el sistema educatiu català ja no garanteix plenament el dret a l’educació per a tota la infància. Tot i que històricament ha estat un ascensor social, actualment factors com el codi postal o la classe social determinen l’èxit escolar. Les desigualtats es fan evidents especialment entre infants de famílies en situació de vulnerabilitat que no disposen d’un espai adequat per estudiar ni del suport familiar necessari.
Segons l’entitat, la principal bretxa educativa apareix fora de les aules i en etapes més enllà de l’ensenyament obligatori. Mentre alguns infants accedeixen a activitats educatives, artístiques o de reforç, d’altres passen les tardes sense estímuls adequats. L’informe de la Síndica de Greuges alerta que el 80% dels menors de catorze anys no participa en activitats de lleure educatiu a l’estiu, fet que equival a la pèrdua de dos anys d’escolarització. Per això, Pere Tarrés creu que les administracions han d’invertir més recursos en potenciar espais educatius fora de l’escola de qualitat que compensin les mancances del sistema públic.
Els centres socioeducatius de la Fundació ofereixen suport acadèmic, acompanyament emocional i activitats basades en el lleure educatiu per afavorir el desenvolupament integral. Aquests espais generen experiències positives, reforcen el vincle amb l’aprenentatge i actuen com a xarxa de suport familiar. L’entitat destaca que gairebé el 100% dels infants atesos va continuar els estudis postobligatoris, convertint-se en una eina clau contra l’abandonament escolar.